Electronic Control Unit of Ecu is de brain van uw wagen. Bij een defecte Ecu of beschadigde software gaat uw wagen niet starten. Bij sommige gevallen draaiende motor met onoplosbare problemen. Een correcte diagnose en analyse bij zulke problemen is van cruciaal belang.

Chiptech kan uw defecte Motorcomputer herstellen en indien nodig zelfs vervangen.

Reparatie Automotive Electronics

Reparatie van automotieve electronica, auto PC's/ECU's, schakelaars, electronische blocks, en alles wat erbij hoort!
Wij kunnen uw motor-ECU repareren op alle soorten benzine- of dieselauto's, alle jaren EDC15 EDC16 EDC17, siemens SID, magnetti, Bosch, ...

Veel voorkomende problemen:

  • Trage, ruwe of geen start
  • Motor stopt
  • Slechte brandstofverbruik
  • Vermogenverlies
  • Laag injectorspanning
  • Geen signaal naar de ontstekingspoelen
  • Mislopen van één of meerdere cilinders
  • Geen communicatie met autocomputer
  • Slechte of onregelmatige schakelingen
  • Ratelende motorgeluiden wanneer geparkeerd of in neutrale versnelling
  • Check motorlicht aan
  • Schade van een gefaalde spoelpack

U hebt 3 tuningsmogelijkheden

Economische tuning : Kleine vermogenstoename met meer economische voordelen.

Power/Economische tuning : Meer vermogenstoename met een klein economische voordeel.

Power tuning : Groot vermogenstoename met toch nog een klein economisch voordeel.

Beschikbare Services

  • EGR Verwijderen
  • MAF Verwijderen
  • DPF/FAP Verwijderen
  • Lambda Defeat
  • Immobilizer Defeat
  • Snelheidslimiter
  • Snelheidslimiter verwijderen
  • Hot Start Problemen

Vóór het gebruik van computergestuurde bedieningsorganen was het repareren van een auto eenvoudig en logisch.

Benzinemotoren hebben het juiste brandstof- en luchtmengsel nodig, samendrukking om het mengsel samen te knijpen en een bougie om het mengsel te ontsteken.

Vroeger, als je brandstof had, vonk en je bijna gelijk had in je ontstekingstijdstip, zou de motor van je auto rennen.

Daarom waren problemen in deze puur mechanische systemen relatief eenvoudig te diagnosticeren.

Moderne computergestuurde voertuigen moeten ook het juiste mengsel van lucht en brandstof op het juiste moment laten ontsteken om te kunnen werken. Het verschil vandaag is dat een verscheidenheid aan motorparameters moet worden gecontroleerd. Dit is om te zorgen voor een zeer efficiënte verbranding voor een lager brandstofverbruik en minder uitlaatgassen. Vandaar dat de realiteit is dat het erg moeilijk is geworden om een ​​voertuigprobleem te diagnosticeren.

Het is geweldig als het werkt, maar automotive-sensoren die controleren:

  • Motortemperatuur
  • Zuurstofniveau in de uitlaatgassen
  • Motor snelheid
  • Pre-ignition knock
  • Krukas positie

Daarom moeten deze allemaal allemaal goed werken of loopt de motor mogelijk slecht of helemaal niet.

Een storing van de krukaspositiesensor betekent bijvoorbeeld dat de motor, hoewel mechanisch verantwoord, niet kan uitzoeken wanneer de bougies moeten afvuren, dus hij start niet.

Evenzo, als de temperatuursensor defect zou raken, zou de computer kunnen proberen te compenseren voor wat het heeft waargenomen als een koude motor. Als gevolg hiervan kan het de brandstofinjectie en -timing aanpassen, waardoor de motor slecht loopt. De ontbrekende of stotterende motor zou een ervaren maar traditioneel geschoolde technicus ertoe brengen om aan te nemen dat er iets mis is met het ontstekingssysteem of de bougies. In werkelijkheid is er mogelijk niets mis met de motor en werkt deze mogelijk op de juiste temperatuur, maar omdat de sensor de computer heeft verteld dat er een probleem is, probeert de computer dit te corrigeren.

De computer ontvangt informatie van veel verschillende automotive-sensoren, waaronder:

  • Zuurstof sensor
  • Luchtdruksensor
  • Luchttemperatuursensor
  • Motor temperatuursensor
  • Gasklepstandsensor Klop sensor

Met behulp van de informatie van deze automotive-sensoren kan de computer dingen besturen zoals:

  • De brandstofinjectors
  • Bougies
  • Het stationair toerental

Dit alles om de best mogelijke prestaties van de motor te halen, terwijl de emissies laag blijven. De computer kan ook voelen wanneer er iets mis is gegaan en kan de bestuurder informeren met het "Check Engine" -lampje.

Daarom kan een monteur een diagnostische code van de computer lezen en het probleem verhelpen.

 

 

De realiteit is dat het erg moeilijk is geworden om een ​​voertuigprobleem te diagnosticeren. Daarom hebt u geavanceerde scancomputers nodig die communiceren met de eigen diagnostische computer aan boord van het voertuig.

De meest voorkomende automotive-sensoren zijn:

  • Crank Position (CKP)
  • Nokstand (CMP)
  • Koelvloeistoftemperatuur motor (ECT)
  • Absolute druk of massale luchtstroom (MAP en / of MAF. Beide zijn metingen van motorbelasting)
  • Gasklepstand (TPS)
  • Gaspedaalpositie (APPS)
  • Verwarmde zuurstofsensor in uitlaat (H02S)
  • Wielsnelheidssensor
  • Bandenspanning sensor (TPMS)
  • Intake / Ambient Air Temp (IAT)

Verder hebben we programma's die monitoren worden genoemd die kijken naar de waarden van deze PID's om te controleren of alles goed werkt.

Sommige hiervan zijn:

  • EGR-monitor
  • Monitor verdampingsemissies (EVAP)
  • Brandstofafwerkingen op korte termijn / lange termijn
  • Opwarmingstijd van de motor (test thermostaatfunctie)
  • Misfire monitor (verzameld bij CKP)

Afhankelijk van het motorontwerp is er potentieel voor veel meer automotive-sensoren. Als gevolg hiervan heeft u mogelijk automatische verwarming en airco of andere opties in de auto.

 

 

 

 

 

Dus de meeste sensoren doen vrijwel hetzelfde. Druksensoren, temperatuursensor en (ik noem ze) "One way position sensors" zoals de TPS. Ze veranderen allemaal de elektrische weerstand die de PCM (aandrijflijnregelmodule) aangeeft als een verandering in voltage (de pcm stuurt een constante 5 volt en meet de retour). Rotatiesensoren (CMP, CKP en wielsnelheid) maken normaal gesproken gebruik van een pulsgenererende sensor die feitelijk een wisselspanningssignaal creëert. Ze kunnen ook een Hall-effect-sensor gebruiken die een digitale gelijkstroomspanning zal creëren. Ook zuurstofsensoren behoren allemaal tot hun klasse. Omdat ze een materiaal in zich hebben dat zorgt voor een spanning (ongeveer 450 mV) door een verschil in zuurstofgehalte aan elke zijde van de sensor te hebben. Dus hoe groter het verschil, hoe hoger de spanning (deze komt net onder de 1 volt uit).